Gästblogg för Alingsås tidning

Vilken stress.
En timme innan deadline kom jag på att jag skulle gästblogga, och jag hade inte skrivit ett enda ord.
Men jag blev klar på en kvart, och detta är resultatet av det första inlägget:

Är du kristen? Du som är så rolig?!

 

Ja, då var det min tur att få gästblogga för Alingsås tidning; något som kommer bli väldigt roligt, men även tidvis jobbigt.

 

Matilda heter jag, och jobbar som volontär i Alingsås församling, vilket jag har gjort sen september.

Det är ett väldigt roligt jobb, med grymt mycket varierande arbetsuppgifter, allt från konfirmander, soppluncher, scoutgrupper till diverse olika möten.

 

Jag kommer ursprungligen från Sveriges metropol Simrishamn som ligger i sydöstra Skåne men bor nu som sagt i Alingsås.

 

Det jag tänkte ta upp i mitt första inlägg är alla fördomar människor har mot kristna människor, och jag erkänner, jag har själv varit ”en av dem” innan jag själv blev kristen.

Det vanligaste man får höra är: ”Vadå, sitter du och ber hela dagarna då?” eller min favorit, som min rubrik lyder: ”Är du kristen? Du som är så rolig?!”

Människor har fördomar om allt, likaväl jag också, men när man själv ingår i fördomen så blir det genast klurigt, då jag ibland blir ställd, och inte vet hur jag ska svara!

Givetvis förstår jag varför just dessa fördomar finns, och nåde den som säger att han är pingstvän, då blir det hus i helvete, personerna blir genast liknade vid allt från Åke Green till Helge Fossmo.

 

Jag kan säga såhär, att jag känner inte en enda ”tråkig” kristen. Givetvis finns det torrbollar här och var, men det har inte med religionen att göra, de är nog bara allmänt tradiga (=tråkiga på skånska).

Visst var jag också lite skeptisk innan jag flyttade hit, tänkte, att här finns det säkert sorgliga präster som till exempel tycker det är fel med kvinnliga präster, men ack så fel jag hade!

Aldrig har jag haft så roligt på ett jobb innan, med kollegor som delar min smått rubbade humor men som jag samtidigt kan ha svåra och djupa samtal med.

 

Då vet ni lite om mig och om vad jag sysslar med om dagarna, och ytterligare 6 inlägg kommer det bli, hoppas ni finner det läsvärt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0